Rakennuskoneet: nostolava

Korit ja lavat luotiin 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa tekemään työtä korkeilla työmaalla helpommaksi. Tämä vaihtoehto oli paljon turvallisempi ja helppompi kuin tukirunkoja. Kuorma-auton nostolava pääsee nopeasti myös ahtaisiin paikkoihin, siksi se on niin kätevä. Palomiehet yleensä käyttävät sitä hätätapauksessa.

John L. Grove, amerikkalainen teollisuusmies oli henkilö joka luosi ensimmäisen antenni työtason vuonna 1970. Hän keksi ensimmäisen kuorma-auton nostolava matkalla vuonna 1967, kun hän näki kaksi ihmistä tapettua sähköllä tekemässä työtä rakennustelineellä.

Kuorma-auton nostolavalla on useita osia ja on erilaisia korija ja lavoja markkinoilla. Niitä kutsutaan henkilönostimeeksi työtasoksi, joka englannin kielellä on aerial work platforms (AWP). Kuorma-auton nostolavalla on hissi joka on käytetty ihmisten kuljteuksiin, tällä tavalla he voivat tehdä työtä korkealla työmaalla.

On olemassa erilaisia kuorma-auton nostolavoja, koska niiden liikkeen järjestelmä voi vaihtella.Tunnetuin on ehkä itsekulkeva nostolava, joka voi liikkua yksin, mutta se ei voi tehdä pitkä matka. Kuitenkin on toinen kuorma-auton nostolava joka voi toimia myös kuin perävaunu, se voi tehdä pitkä matka siksi se on hyödyllisempi. Sitä käytetään julkisen valaistukseen. Lopuksi kuorma-auton nostolava on kuin kompromissi itsekulkeva nostolavan ja vedettävä nostolavan välillä.

Nostolavat koostuvat kolmesta osasta: työtasosta, laajennettavista rakenteesta ja alustasta.
Kuorma-auton nostolava voi nostaa kuormia erilaisilla tavoilla, ja siksi niillä on erilaisia mallia: leikkaava, nivelletty, teleskooppinen ja niin edelleen. Teleskooppi nostolavat noustavat kuormia hyvin korkealle. Ne ovat siksi hyvin hyödyllisiä työmalla luoksepääsemätömillä korkealla paikkoilla.
Vertikaalinen masto ja antenni nostaa ihmisiä ylös tekemään työtä. Ne voivat saavuttaa jopa 26 metriä. Yleensä niitä käytetään varastoissa ylläpitoon mutta myös muualla.

Jätä kommentti

css.php