Ajoneuvonosturi

Ensimmäinen autonosturi ilmestyi vuonna 1860-1870 ja se oli höyrykäyttöinen. Valmistajat olivat Appleby veljet, vuonna 1922 he alkoivat valmistaa kuormanosturit jolla oli polttomoottoreita. Sen jälkeen koneet kehittyivät hyvin paljon, ja teleskooppinostimet ilmestyivät vuonna 1960. Ajoneuvonosturilla voi olla yksi tai enemmään moottoria( monella rakennuskonella on sama piirre). Edellisessä tapauksessa koko kone toimii yhdellä polttomoottorilla. On myös nostureita, jolla on oma sähkömoottori tai muuta virtalähdettä.

Nykyaikaiset ajoneuvonosturit kuten Demag ajoneuvonosturit ovat teleskooppinosturit tai ristikkonosturit. Ne ovat helppokäyttöisiä ja ne muuttaa nopeasti pituutta, tällä tavalla ne voivat työskennellä kaikialla. Ristikkonosturin käyttö on vaativampaa. Tällainen nosturi on paljon kevyempi kuin teleskooppinen, joka tekee mahdollista nostamaan raskaampia kuormia.

Yleisimmät kuormanosturien ajoneuvonosturi (boom auto) ovat tehokkaita, ja niillä on pyörityksen rengas, puomi ja koukku (tai koura) ja kaapeli. Ohjaamo on asennettu alustan lähelle, muut nosturit , jotka eivät ole ajoneuvonosturia ohjataan ohjaamosta.

Ajoneuvonosturien on nosturi asennettu telaketjuilla. Se on yleensä omamottorinen kone. Useimmiten kuormanosturit kutsutaan ajoneuvonosturiksi. Tällainen nosturi pääsee helposti eri työmaille ja kantaa erilaisia kuormia, myös liikuttaessa. Se on raskas kone jota käytetään talonrakennuksessa, tavallisessa rakennustyössä ja muissa erilaisessa työssä, kuten sillan rakennuksessa, lastauksessa ja tuulimyllyjen tai torninosturien kokoamisessa. Tärkeimmät ajoneuvonosturien valmistajat ovat mm. Demag, Faun, Kato, Kobelco, Liebherr ajoneuvonosturit , Palfinger ja Sennebogen.

Jätä kommentti

css.php